Noutati in politica fiscala din Romania: ce trebuie sa stii daca detii o afacere

Anul 2021 a adus un val masiv de noutăți fiscale pe care trebuie să le urmărească cu atenție cei care dețin o afacere. Unele acte normative au intrat recent în vigoare, iar altele urmează să se aplice în viitorul apropiat, în frunte aflându-se modificările aduse Codului fiscal prin Legea nr. 296/2021.

Vorbim în continuare despre câteva evenimente cu efecte în luna martie, dar și alte noutăți fiscale pe care autoritățile le au în plan pentru viitor, de la implementarea SAF-T și conectarea caselor de marcat la ANAF până la noul tip de inspecții fiscale.

Noutățile fiscale ale lunii martie 2021 – scurtă analiză 


Prin OUG nr. 13/2021 au fost clarificate ambiguitățile prevederilor legale pentru aplicarea sistemului TVA la încasare. Potrivit noului act normativ, plafonul mărit se poate aplica de la 1 martie 2021. Acesta fusese majorat începând cu 1 ianuarie de la 2.250.000 lei la 4.500.000 lei, prin Legea nr. 296/2020, dar firmele nu îl puteau aplica în practică. În urma sesizărilor primite din partea companiilor, Ministerul de Finanțe a luat decizia de a reglementa cadrul de aplicare a sistemului TVA la încasare în noile condiții prevăzute de Legea nr. 296/2020.


Finalul lunii martie 2021 va fi unul dinamic pentru contabili și antreprenori fiindcă se apropie câteva termene importante. Spre exemplu, Ordinul ANAF 4.136/2020 va intra în vigoare la 30 martie 2021 și prevede extinderea formularului 700 - „Declaraţie pentru înregistrarea/ modificarea în mediu electronic a categoriilor de obligaţii fiscale declarative înscrise în vectorul fiscal”. Astfel, contribuabilii au posibilitatea de efectuare electronică a tuturor mențiunilor ulterioare înregistrării fiscale prin intermediul noului formular. 


Încă un termen important pentru contribuabilii care își doresc să beneficieze de anularea unor obligații bugetare accesorii este 31 martie 2021. Acesta reprezintă data limită pentru depunerea cererii de anulare a accesoriilor la datorii fiscale, conform OUG 69/2020. Este important de precizat că mai trebuie îndeplinite câteva condiții cumulativ, printre care se află și depunerea tuturor declarațiilor fiscale, potrivit vectorului fiscal.


La ce noutăți fiscale se mai pot aștepta firmele în viitorul apropiat? 


Mulți antreprenori sunt îngrijorați când se anunță noi modificări fiscale, mai ales că autoritățile au în plan o adevărată reformă în următoarea perioadă. Digitalizarea ANAF (SAF-T, casele de marcat și facturarea electronică) este cel mai dezbătut subiect din ultimii ani, însă de puțină vreme au început să se observe schimbări în cadrul instituției. 


„Informatizarea ANAF reprezintă o problemă istorică și sistemică. Pierderile noastre sunt de multă vreme și constante ca efecte relativ la veniturile pe care le colectăm. SAF-T este unul din cele șapte proiecte în curs de implementare pentru acest an. ”, a declarat Mirela Călugăreanu, președintele ANAF, în cadrul Conferinței Anuale de Taxe PwC România 2021 -  ”Viitorul începe azi: De la supraviețuire la reconstrucție. Noua politică fiscală, la ce ne așteptăm?”


„Implementarea SAF-T a început și am avut prima rundă de consultări în luna februarie atît cu reprezentanții mediului de afaceri, cât și cu dezvoltatorii de soft.”, a mai adăugat președintele Fiscului. 


Implementarea SAF-T în România se va face în sistem pilot pe marii contribuabili. În ceea ce privește arhitectura SAF-T, acesta va cuprinde datele din registrul jurnal: creanțele de încasat, datorii, mijloace fixe și inventar, a lămurit Elena Timofte, Director Gen. Adj., Unitatea de Management a Informațiilor, ANAF, în cadrul aceluiași eveniment fiscal.

Factura electronică - o prioritate în acest an


”Gândirea este ca acest sistem să fie finalizat la finele lunii iulie, să începem un pilot pe marii contribuabili, un pilot test, anul acesta. Și chiar intenționăm, prin sprjinul mediului de afaceri, să realizăm un parteneriat, un voluntariat în ceea ce privește înrolarea. Intenționăm ca de la 1 ianuarie 2022, el să devină obligatoriu pentru marii contribuabili și, desigur, vizăm și celelalte categorii de contribuabili, însă pentru că adaptarea sistemelor informatice necesită un timp, la momentul acesta vedem o etapizare a implementării SAF-T în România”, a completat Mirela Călugăreanu. 


Referitor la conectarea caselor de marcat la ANAF, președintele instituției a anunțat că „se depun eforturi pentru dezvoltarea sistemelor informatice"și că „factura electronică este o prioritate pentru acest an".


Mulți contribuabili se întreabă ce noutăți fiscale vor apărea în domeniul controalelor în 2021. Ei bine, Mirela Călugăreanu a confirmat că și-au propus ca „în acest an, numărul de verificări realizate prin prisma descauditului (control de la distanță) să reprezinte 30% din totalul controalelor fiscale realizate de către ANAF".  


Alte noutăți fiscale anunțate în conferință sunt - simplificarea declarațiilor până la data de 30 iunie 2021, planul operațional de recuperare a veniturilor care va fi făcut în curând public de către ANAF. Alt plan al instituției este ca toate documentele să poată fi comunicate prin SPV (Spațiul Privat Virtual). 

Adaugăm încă o noutate importantă pentru acest an - obligația de raportare a aranjamentelor transfrontaliere prin formularul DAC 6. Amenda pentru neraportarea tranzacțiilor de optimizare fiscala sau transmiterea întârziată a acestora este cuprinsă între 20.000 - 100.000 lei, după cum s-a stabilit prin OG 5/2020. 


Pentru ca antreprenorii să nu fie luați pe nepregătite, ar trebui să ia în calcul atât creșterea taxelor, cât și intensificarea inspecțiilor fiscale. Dacă ne ghidăm după istoria fiscală, aproape întotdeauna taxele au fost majorate după perioade de criză. Facilitățile fiscale oferite de stat pentru susținerea mediului de afaceri, care a fost îngrădit de măsurile de austeritate în ultimul an, nu vor putea fi prelungite la nesfârșit. 

POS bancar in folosinta GRATUITAPOS bancar in folosinta GRATUITABluePad-55 BluePad-5000 Daca te numeri printre clientii fideli Datecs – adica folosesti casa de marcat Datecs de cel putin 3 ani – si iti doresti si tu optiunea acceptarii platii cu cardul, dar nu ai posibilitatea achizitionarii unui echipament, venim in intampinarea ta cu o noua solutie: BP 5000 si BP 55. De ce sa alegi POS bancar Datecs? Poti accepta orice forma de plata moderna Previi eroarea umana si frauda - conectezi POS-ul la casa de marcat si primesti direct un singur bon (FISCAL si ...
Ce este si ce face un terminal POS - Ghid de alegere a celei mai bune solutiiCe este si ce face un terminal POS - Ghid de alegere a celei mai bune solutiiÎn planul oricărui business, fie că este la început ori în plină ascensiune, alegerea echipamentelor fiscale este o etapă importantă. Plățile cu cardul prin terminal POS nu mai reprezintă de mulți ani o noutate în comerț, o nișă care se află într-o continuă dezvoltare. Utilizarea POS-ului nu este doar un pas modern pentru dezvoltarea afacerii, ci și o măsură obligatorie reglementată prin lege. Mai exact, este vorba despre Legea 209/2016, cunoscuta ...
Contabilitate si raportare financiara - care sunt standardele internationale si de ce trebuie sa tii cont ca antreprenorContabilitate si raportare financiara - care sunt standardele internationale si de ce trebuie sa tii cont ca antreprenorSocietățile comerciale listate la bursă sunt obligate să adopte standardele internaționale de raportare financiară (IFRS), după cum stabilește Ordinul nr. 881/2012 al Ministerului Finanțelor Publice. De atunci până în prezent au apărut mai multe noutăți în legislația IFRS care pot pune în dificultate și un specialist cu experiență, dacă nu este bine informat. Trecerea la aceste standarde implică schimbări importante în sistemul financiar de ...
Danubius Exim
Suport Service: 0212006000
Datecs.ro - Magazin echipamente fiscale
© Copyright Datecs.ro 2024. Toate drepturile rezervate. Operator de date cu caracter personal atestat de ANSPDCP, sub numarul 16326