Obligația firmelor de a avea noile case de marcat cu jurnal electronic este impusă de către Ministerul Finanțelor printr-o Ordonanță de Guvern, iar nerespectarea acesteia ar putea fi sancționată cu amenzi usturătoare, de până la 10.000 de lei. Nerespectarea acestei obligații se afla sub Legea prevenirii, înainte de ultimele modificări aduse de către guvernanți, astfel încât comercianții puteau primi un simplu avertisment la vizita inspectorilor Antifraudă sub forma unui termen de conformare. Abia la a doua verificare a autorităților acestea puteau impune sancționarea firmei, dacă reprezentații acesteia nu puteau face dovada achizitiei noii casei de marcat.
În afară de amendă, care poate ajunge la suma maximă de 10.000 de lei, în cazul în care firmele nu se conformează cu noua regulă impusă de Finanțe se mai pot alege și cu suspendarea activităților în punctele de vânzare, până când pot face dovada achiziției noilor case de marcat. Mai mult decât atât, inspectorii aflați în control pot impune confiscarea sumelor nejustificate în urma controlului pe care aceștia îl pot face.
Reprezentanții Ministerului Finanțelor susțin că măsura adoptării unei legi care să impună folosirea noilor case de marcat era necesară în urma sesizărilor din teren din ultima perioadă. Aceștia susțin că mai mult de jumătate din totalul aparatelor de marcat utilizate de către comercianți nu erau conforme cu utilizarea unui jurnal electronic, iar ritmul achiziției celor noi scădea drastic, semn că majoritatea comercianților ignorau această obligativitate. Autoritățile mai spun că reprezentanții mai multor firme preferau să aștepte primul control și, implicit, avertismentul acestora, ca abia apoi să cumpere un aparat fiscal conform cu ultimele prevederi ale legii.
Noile case de marcat pot comunica online cu ANAF, deși Centrul Național pentru Informații Financiare (CNIF), adică instituția care administrează infrastructura IT a Ministerului Finanțelor și a ANAF, nu are, cel puțin deocamdată, capacitatea tehnică de a transmite live informații. Astfel, datele înregistrate pe aparatele de marcat cu jurnal electronic deja instalate sunt extrase și transmise lunar, electronic, prin intermediul unei declarații inteligente, declarația A 4200.
Autoritățile estimau în luna martie a acestui an că este necesară înlocuirea a peste 800.000 de aparate de marcat la nivel național. Dotarea cu noile case de marcat cu jurnal electronic a devenit obligatorie începând cu data de 1 iunie 2018 pentru contribuabilii mari și mijlocii și de la 1 august 2018 pentru cei mici.
Totuși, foarte mulți operatori economici nu s-au putut alinia cu regulile impuse nici după expirarea termenelor de grație, la sfârșitul lunii august 2018, ceea ce a determinat prevederea contravenției prin Hotărârea de Guvern 701/2018, în prevederile Legii prevenirii (HG nr. 33/2018). Pentru a nu risca o amendă uriașă, întreruperea activității la unul sau mai multe puncte ale companiei sau confiscarea sumelor care nu pot fi justificate printr-un raport electronic al noilor case de marcat, asigurați-vă că firma pe care o reprezentați respectă noua regulă fiscală.